تبلیغات متنی
آزمون علوم پایه دامپزشکی
ماسک سه لایه
خرید از چین
انجام پروژه متلب
حمل خرده بار به عراق
چت روم
ایمن بار
Bitmain antminer ks3
چاپ ساک دستی پلاستیکی
برتر سرویس
لوله بازکنی در کرج
سینا نیوز

سینا نیوز
 
خوب نیوز


کودکانی که از نظر مالی باهوش هستند به بهترین شکل ممکن در طول زندگی خود با مشکلات مالی کنار بیایند. آنها در تصمیم گیری مالی بهتر از همتایان خود هستند. در واقع، این تصمیمات عاقلانه می تواند به موفقیت مالی بزرگ منجر شود. هوش مالی نه تنها بر زندگی مالی افراد تاثیر می گذارد، بلکه دیدگاه افراد را نسبت به موقعیت ها و مشکلات مختلف زندگی بهبود می بخشد و افراد را کامل می کند.

اهمیت تقویت سواد مالی در کودکان

امروزه والدین به شدت نگران وضعیت مالی و اقتصادی فرزندان خود هستند. زیرا والدین نمی توانند تا آخر عمر در کنار فرزندان خود باشند. در نتیجه، روش های آموزشی که به کودکان کمک می کند تا از نظر مالی مستقل شوند، قوی تر شده اند. تنها راه برای از بین بردن چنین ترسی ایجاد سواد مالی در بین کودکان است. سواد مالی را می توان از ابتدای زندگی و در دوران کودکی در کودکان پرورش داد. با آموزش سواد مالی به کودک می توانیم او را برای آینده آماده کنیم.

یکی دیگر از مسائل مهم برای والدین، آموزش فرزندان است. در نتیجه در کنار آموزش، یادگیری حل مشکلات مالی و تقویت هوش مالی به فرزندانمان کمک می کند تا آینده ای روشن داشته باشند. ایجاد هوش مالی، مانند بسیاری از مهارت های دیگر، بهتر است از دوران کودکی شروع شود. به این ترتیب تأثیر این نوع هوش در ذهن ما نقش می بندد و به بخشی از شخصیت ما تبدیل می شود.

تقویت هوش مالی در کودکان در سنین مختلف

همانطور که روش های مختلفی برای آموزش گروه های سنی مختلف وجود دارد، اطلاعات مالی نیز باید با توجه به سن و درک کودک آموزش داده شود. برای آموزش اطلاعات مالی به کودکان در سنین پایین، بهتر است کودکان را در شرایط مختلف اقتصادی آزمایش کنید. با قرار دادن کودکان در موقعیت های مختلف مالی، بدون اینکه متوجه باشیم به تقویت هوش آنها کمک می کنیم. اطلاعات مالی  زهرا شیراحمدی را می توان در سه سطح شناختی و سنین مختلف به کودکان آموزش داد:

کودکان تا 6 سال

کودکان از 7 تا 10 سال

کودکان 11 تا 14 سال

کودکان را با مفهوم پول آشنا کنید

اولین راه برای ایجاد تفاهم در کودک این است که به او پول بدهید. یک کودک باید درک کند که بین چیزهایی که رایگان هستند و چیزهایی که باید برای آنها هزینه کنیم تفاوت وجود دارد. مثلاً پارک رفتن، بازی، شادی و مهربانی از مسائلی است که نیازی به خرج کردن ندارد. اما برخلاف آنها، خرید یک اسباب بازی یا غذا کاری است که باید برای آن پول خرج کنید.

پس انداز کردن را به کودکان آموزش دهید

کودکی که همیشه تشویق می شود برای غذا، هدایا یا پول والدینش پول پس انداز کند، در آینده مشکلات مالی را کاهش می دهد. بسیاری از جوانان ما با مشکلات مالی زیادی روبرو هستند. اگرچه یکی از علل این مشکلات، آموزش سنتی کودکان نیست. پس چرا این حس را در فرزندان ما تقویت نمی کنید؟ همچنین می توانید یک جعبه پلاستیکی برای کودک خود تهیه کنید. اگر احساس می کنید فرزندتان به بانک متصل نیست، برای او حساب کودک ایجاد کنید. مهمترین کار شما این است که از شما بخواهد بخشی از پول خود را پس انداز کنید.

به فرزندان خود بیاموزید که غذاهای خانگی بخورند

احتمالاً مانند همه کودکان دنیا، فرزند شما نیز به غذا و فست فود علاقه زیادی دارد. اما برای القای هوش مالی به فرزندانتان، سعی کنید میان وعده های خارج از جعبه را با غذاهای خانگی متعادل کنید. به عنوان مثال، می توانید قبل از رفتن به مدرسه به فرزندتان یک غذای خانگی بدهید و از او بخواهید مقداری از پول خود را برای خرید مدرسه خرج کند. یا از فرزندتان بخواهید که باقی مانده پول را در قلک خود بگذارد و آن را در پایان سال تحصیلی باز کند. با این کار اهمیت و مشکلات برنامه ریزی مالی را به او نشان داده اید. این امر فرزند شما را تشویق می کند تا پول بیشتری پس انداز کند

تفاوت کیفیت و کمیت را به آنها بگویید

همیشه ارزانتر به معنای بهتر نیست. به فرزندتان بیاموزید هنگام خرید، کیفیت را بر محصول ترجیح دهد. زیرا می توانید برای مدت طولانی از محصولات با کیفیت استفاده کنید. به این ترتیب پس انداز بیشتری خواهید داشت.

به فرزندتان پول درآوردن را بیاموزید

برای آموزش کسب درآمد می توانید بازی هایی را که نیاز به پول دارند به فرزندتان معرفی کنید. به عنوان مثال بازی مونوپولی برای تمام سنین مناسب است و علاوه بر جذاب بودن، مهارت های مالی کودکان را نیز توسعه می دهد.

از فرزندتان بخواهید که بودجه تعیین کند و به آن پایبند باشد

زندگی با بودجه جاری اولویتی است که باعث بهبود زندگی شخصی ما و همچنین تقویت هوش مالی فرزندانمان می شود. بنابراین به کودک خود بیاموزید که قبل از انجام کاری، بودجه خود را اندازه گیری کند. مثلاً قبل از مسافرت، خرید و گذراندن وقت با دوستان، فکر کند که در جیب یا حسابش پول دارد. اگر فرزندتان درخواستی از شما دارد که در حد بودجه شما نیست، آن را توضیح دهید. این مشکل بودجه را در اولویت زندگی او قرار می دهد.

اجازه دهید کودکان اشتباه کنند

یکی از موثرترین راه های آموزش و یادگیری در کودکان شکست است. اجازه دهید کودک شکست بخورد. اگر فرزند شما اینگونه خوب باشد، پس از زمین خوردن از خواب بیدار می شود و تصمیمات مالی خوبی می گیرد. این به این معنا نیست که به کودکان اجازه دهید وسایل شما را از بین ببرند. با این حال باید فرصت های کوچک و پرخطر را پیش روی آنها بگذارید تا هوش مالی فرزندتان تقویت شود.

 آموزش هوش مالی کودکان زهرا شیراحمدی؛ نتیجه

بهبود سواد مالی، همراه با انواع دیگر هوش، برای موفقیت در دنیای امروز ضروری است. کودکان نیز از این قاعده مستثنی نیستند و برای آینده ای بهتر باید این مهارت ها را کسب کنند. تقویت سواد مالی کودکان را می توان یکی از مهم ترین وظایف والدین دانست و ما موظفیم هر چه در توان داریم برای بهبود زندگی فرزندانمان در حال حاضر و آینده انجام دهیم.
 



برچسب ها : ,
نوشته شده در تاريخ شنبه 21 مرداد 1402 توسط سینا نیوز
درباره وبلاگ


Blog Skin