تبلیغات متنی
آزمون علوم پایه دامپزشکی
ماسک سه لایه
خرید از چین
انجام پروژه متلب
حمل خرده بار به عراق
چت روم
ایمن بار
Bitmain antminer ks3
چاپ ساک دستی پلاستیکی
برتر سرویس
لوله بازکنی در کرج
سینا نیوز

سینا نیوز
 
خوب نیوز

 


بی اختیاری ادرار یکی از مشکلات کودکان، بزرگسالان و سالمندان است. برای درمان بی اختیاری ادرار در مردان و زنان، ابتدا متخصص طب فیزیکی باید علت این عارضه و بهترین روش درمانی را مشخص کند. همچنین در روند درمان این بیماری توجه به علائم بسیار مهم است. در ادامه مقاله علل، علائم و روش های درمان با فیزیوتراپی و بیوفیدبک را توضیح می دهیم.

بی اختیاری ادرار چیست؟

بی اختیاری ادرار نشت غیر ارادی ادرار است که می تواند هنگام ورزش، سرفه، عطسه یا حتی خندیدن رخ دهد. در این حالت که سفتی عضلات ناحیه شکم بیشتر از سفتی عضلات کنترل کننده ادرار است، افراد دچار بی اختیاری ادرار می شوند.

در این حالت معمولاً ادرار به مقدار کم خارج می شود، اما این حالت می تواند به صورت جریان مداوم یا افت کامل در افراد مختلف دیده شود.

باعث ادرار می شود

بی اختیاری ادرار می تواند به دلیل یکی از موارد زیر ایجاد شود:

آسیب یا بیماری عصبی

سن افزایش می یابد

یائسگی: کاهش سطح استروژن می تواند عضلات کف لگن و بافت های مسئول کنترل مثانه و احتباس ادرار را ضعیف کند.

جراحی پروستات

مصرف برخی داروها (مانند دیورتیک ها)

تجمع مدفوع در روده ها

عفونت مثانه

سیگار کشیدن

شرایط فیزیکی که بر تحرک فرد تأثیر می گذارد (مانند ام اس و آرتریت)

چاقی

مصرف کافئین و مایعات

انجام فعالیت بدنی شدید

انجام فعالیت هایی که نیاز به بلند کردن و فعالیت سنگین دارند.

علائم عفونت ادراری در مردان و زنان.

برای درمان به موقع بی اختیاری ادرار باید به علائمی که در بیمار ظاهر می شود توجه کرد تا در زمان مناسب تشخیص داده شود. برای درمان نیز می توانید به فوق تخصص اورولوژی مراجعه نماییید.


برخی از علائم بی اختیاری ادرار در مردان و زنان عبارتند از:

گاهی اوقات فرد احساس می کند که مثانه اش کاملا خالی نیست.

مرد برای رفتن به توالت عجله دارد.

یک فرد اغلب از فکر از دست دادن کنترل ادرار مضطرب است.

فرد در طول شب دو بار یا بیشتر از خواب بیدار می شود تا به دستشویی برود.

فرد قبل از رسیدن به توالت کنترل ادرار خود را از دست می دهد.

فرد هنگام بلند کردن یک جسم سنگین کنترل ادرار را از دست می دهد.

گاهی اوقات بیماران هنگام سرفه، عطسه، انجام ورزش یا بازی های فیزیکی، علائم ادراری دارند.

چگونه با فیزیوتراپی بی اختیاری ادرار را درمان کنیم؟

فیزیوتراپی برای بی اختیاری ادرار همیشه در یک اتاق خصوصی انجام می شود تا بیماران احساس امنیت و آرامش کنند. در این حالت ابتدا وضعیت بیمار به طور کامل بررسی می شود. برای این منظور از بیمار سوالات مفصلی در مورد کنترل مثانه، تاریخچه پزشکی و جراحی، بارداری و زایمان، رژیم غذایی و سبک زندگی پرسیده می شود.

در موارد زیر احتمالاً از معاینه فیزیکی برای تعیین علت بی اختیاری ادرار بیمار استفاده می شود که ممکن است شامل بررسی وضعیت قسمت های مختلف بدن مانند عضلات پشت و شکم و همچنین معاینه داخلی باشد.

پس از انجام آزمایشات، بیمار اطلاعات مناسبی در مورد نتایج آزمایش و روش های درمانی دریافت می کند که می توان از آنها برای حل مشکل استفاده کرد. هدف فیزیوتراپی این است که به بیمار بیاموزد چگونه کنترل ادرار را دوباره به دست آورد.

بیوفیدبک برای بی اختیاری ادرار

برای درمان بی اختیاری ادرار از دستگاه بیوفیدبک نیز استفاده می شود. بیوفیدبک کامپیوتری ابزار بسیار مفیدی برای آموزش دانش لازم در مورد عضلات کف لگن است. در این حالت با استفاده از الکترودهای روی بدن، بیمار می تواند وضعیت عضلات خود را روی صفحه نمایش ببیند و تاثیر کشش عضلات کف لگن را درک کند.

توانایی مشاهده و دانستن اینکه چگونه ماهیچه ها به طور موثر کار می کنند می تواند در واقع به بیمار آموزش دهد که چگونه ماهیچه ها را کنترل کند.

درمان ها اغلب بر روی عضلات کف لگن تمرکز دارند. این عضلات نقش مهمی در حمایت از عملکرد مثانه و کنترل ادرار دارند. بنابراین، بیماران باید بدانند این عضلات چگونه کار می کنند، چگونه آنها را منقبض کنند (تمرینات کگل) و چگونه از آنها برای کنترل ادرار استفاده کنند.

به اکثر زنان گفته می شود که از تمرینات کگل برای کمک به بی اختیاری ادرار استفاده کنند، اما بسیاری از افراد آن را اشتباه انجام می دهند. یک فیزیوتراپ می تواند آموزش های لازم را در مورد نحوه انجام صحیح این تمرینات به شما ارائه دهد. همچنین می توانید از واحد بیوفیدبک برای تعیین کفایت عضلات استفاده شده در این تمرینات استفاده کنید.

هنگامی که این عضلات خیلی ضعیف هستند، فیزیوتراپیست ممکن است از تحریک الکتریکی ماهیچه برای تقویت عضلات کف لگن استفاده کند. در واقع با جدی گرفتن این تمرینات، از هر 10 بیمار مبتلا به اختلالات اضطرابی 8 نفر می توانند نتایج مثبتی را مشاهده کنند.
 



برچسب ها : ,
نوشته شده در تاريخ يکشنبه 22 بهمن 1402 توسط سینا نیوز
درباره وبلاگ


Blog Skin